Poniższa tabela (Tabela 6) prezentuje odpowiedzi respondentów wg kryterium stażu pracy.
Tabela 6. Argumenty za wprowadzeniem metody KGR do systemu pomocy dziecku i rodzinie wg kryterium stażu pracy (N=47)
Argumenty za wprowadzeniem KGR do systemu pomocy dziecku i rodzinie | 1-5 lat stażu pracy | 6 i więcej lat stażu pracy | Razem | ||||
n | % | n | % | n | % | ||
Poznanie mocnych stron rodziny | 3 | 12% | 4 | 18,18% | 7 | 14,89% | |
Nowe narzędzie pracy | 3 | 12% | 2 | 9,09% | 5 | 10,63% | |
Uniknięcie ingerencji i instytucji pomocowych i angażowania specjalistów | 2 | 8% | 2 | 9,09% | 4 | 8,51% | |
Aktywizacja zasobów rodziny, mobilizacja | 2 | 8% | 2 | 9,09% | 4 | 8,51% | |
Zwiększenie efektywności systemu | 2 | 8% | 2 | 9,09% | 4 | 8,51% | |
Inne | 3 | 12% | 3 | 13,63% | 6 | 12,76% | |
Brak odpowiedzi | 10 | 40% | 9 | 40,90% | 19 | 40,42% |
Źródło: badania własne.
Uwagi:
Procenty nie sumują się do 100 ze względu na to, iż badani mieli możliwość wyboru więcej niż jednej odpowiedzi.
Inne: podjęcie odpowiedzialności przez rodzinę (I – 2, %%), scalenie rodziny (I – 1, 4%), niskie koszty finansowe metody (II – 1, 4,54%), przeciwdziałanie zjawisku wyuczonej bezradności (II – 1, 4,54%), powiedzenie „nie tracimy nic, a wiele można zyskać” (II – 1, 4,54%).
Spośród przedstawionych argumentów optujących za wprowadzeniem Konferencji Grupy Rodzinnej do systemu pomocy dziecku i rodzinie zauważalne jest znaczne podobieństwo. Tak więc staż pracy nie różnicuje argumentacji za wprowadzeniem KGR do systemu pomocy dziecku i rodzinie. Wskazane argumenty sugerują, iż pracownicy instytucji pomocowych widzą naglącą potrzebę wzmocnienia rodziny z jednej strony wskazując na poznanie mocnych stron a z drugiej na wzięcie odpowiedzialności przez rodzinę czy scalenie rodziny. W pierwszym kryterium 40 % badanych osób nie odpowiedziało na pytanie, a w drugim prawie 23 %. Zwiększający się brak odpowiedzi na pytanie w każdej grupie osób sugerować może albo przemęczenie pracą wraz z większą ilością lat stażu pracy albo zwiększającą się niechęcią do angażowania się w pracy.