Ochrona powietrza

konspekt lekcji

Temat: Powietrze, którym oddychamy – pyły, pyłki, zapylenie
i zanieczyszczenie powietrza

Formy: Wycieczka badawcza

Cele:

  • rozumienie znaczenia czystego powietrza dla życia i zdrowia ludzi
  • poznanie różnych czynników wpływających na zanieczyszczenie powietrza
  • zdobywanie wiadomości dotyczących stanu i zanieczyszczenia powietrza

Przebieg:

  1. Nauczycielka proponuje przeprowadzenie zajęć w czasie wietrznego dnia. Rozdaje dzieciom balony – każde dziecko nadmuchuje swój balon. „ Kto zgadnie, dlaczego balony powiększają się?” Ma miejsce krótka rozmowa, a następnie powolne wypuszczanie powietrza z balonów,
    w kierunku własnych twarzy, żeby dzieci odczuły istnienie, ruch i siłę wydobywającej się zawartości balonów. Nauczycielka wyjaśnia zaobserwowane zjawisko i dla potwierdzenia, nadmuchuje jeden z balonów do granic wytrzymałości a drugi przebija szpilką.
  2. Nauczycielka otwiera okno by uświadomić potrzebę wietrzenia pomieszczeń i zwrócić uwagę na wietrzną pogodę. Po kilku ćwiczeniach oddechowych i obserwacji (z okien sali) poruszających się gałęzi drzew i krzewów, dzieci wraz z nauczycielką postanawiają wyjąć na wycieczkę w celu zbadania powietrza. Utrwalają zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek. Dzieci idą wzdłuż ulicy, obserwują spaliny, jakie wydobywają się z samochodów, autobusów, ciężarówek. Mijają osiedle domków jednorodzinnych gdzie widzą dymy wydobywające się z kominów tych domów. Zatrzymują się koło kotłowni z kilkoma dymiącymi kominami, wokół widzą szare, zadymione domy, bezlistne drzewa, brudnozielona trawę. Mijają stację benzynową, w pobliżu której wyraźnie utrzymuje się zapach oparów benzyny i spalin. Mijają przechodniów, którzy palą papierosy. Nauczycielka wyjaśnia dzieciom zjawisko powstawania kwaśnych deszczów i skutków jego działania w środowisku naturalnym.
  3. Dzieci przystępują do zadań badawczych: kawałkami ligniny przecierają powierzchnie liści krzewów, gałęzie – obserwują kawałki ligniny i stwierdzają że zostały one zanieczyszczone
    w różnym stopniu. Im więcej pyłów jest w powietrzu, tym grubszą warstwą osadu pokryte są powierzchnie liści. Nauczycielka zwraca uwagę, że liście roślin zatrzymują różne pyły zanieczyszczające powietrze, dlatego należy dbać o rośliny i nie niszczyć ich.
  4. Sprawdzają przygotowane kilka dni wcześniej doświadczenie – badanie zapylenia powietrza za pomocą białych talerzyków. Sprawdzają ile pyłu wpadło do talerzyka z mlekiem, a ile przykleiło się do talerzyków pokrytych grubą warstwą wazeliny. Porównują, na których talerzykach pyłków jest więcej a na których mniej. Wyciągają wnioski.
  5. Po powrocie z wycieczki dzieci badają zapylenie powietrza w sali za pomocą taśmy klejącej. Naklejają paski przeźroczystej taśmy klejącej na zewnętrznej stronie szyby okiennej. Po chwili dzieci odklejają paski. Pył, który pokrywał szybę, przylepił się do taśmy. Dzieci oglądają pyłki pod mikroskopem. Nauczycielka pokazuje dzieciom ilustracje roślin, które w przyrodzie „produkują” pyłki, które są przyczyną alergii.
  6. Troje chętnych dzieci wsypuje do butelek mąkę, piasek, żużel. Reszta dzieci obserwuje, co dzieje się w butelkach. Nauczycielka zadaje pytanie: „Czy chcecie oddychać powietrzem, które jest w butelce? Dlaczego nie? Wywiązuje się dyskusja. Następnie nauczycielka wspólnie z dziećmi zastanawia się jak zapobiegać tak ogromnym zanieczyszczeniom. W trakcie dyskusji nauczycielka wspomina o filtrach, katalizatorach, stosowaniu benzyny bezołowiowej.
  7. Zabawa dydaktyczna – wybieranie przez dzieci z wielu rysunków tych, które przedstawiają „trucicieli powietrza” ( np. fabryka, samolot, płonąca trawa, itp.)

Informacje o pedagodzy

Pomagają pisać prace
Ten wpis został opublikowany w kategorii Pisanie prac i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.