Woda

konspekt lekcji o ekologii

Temat: Gdzie mieszka woda?

Forma: Wycieczka nad staw, rzekę lub jezioro.

Cele:

-badanie różnych środowisk wodnych: staw, jezioro, rzeka, kałuża kształtowanie wrażliwości estetycznej dziecka przez obserwację przyrody, odczuwanie piękna jej barw, kształtów, dźwięków i różnorodnych zjawisk

 – rozwijanie u dzieci potrzeby aktywnych form wypoczynku w środowisku przyrodniczym

 – zwrócenie uwagi na znaczenie wody w przyrodzie i życiu człowieka

Przebieg:

  1. Ułożenie z liter alfabetu ruchomego hasła będącego rozwiązaniem zagadki:

„Służy do picia, Służy do mycia, Bez niej na Ziemi, Nie byłoby życia”[1]

 Wspólne odczytanie hasła „WODA”.

  • W poszukiwaniu wody: Odszukanie na mapie, globusie, zbiorników wody (morza, jeziora, rzeki, oceany)

– Wykonanie doświadczeń wskazujących na obecność wody w owocach, warzywach, roślinach, glebie, powietrzu (wyciskanie soku z owoców, ważenie kępy mchu przed i po zanurzeniu w wodzie, biały kwiat cięty np. goździk umieszczony kilka dni wcześniej w szklance z zabarwioną wodą – zmienił barwę, szklance bez wody – zwiądł, wsiąkanie wody w glebę – podlewanie kwiatów doniczkowych, parowanie wody – skraplanie pary wodnej)

– Zwrócenie uwagi, że woda znajduje się w organizmie ludzi i zwierząt – pocenie się

  • Zapoznanie dzieci z planem i przebiegiem wycieczki nad staw lub rzekę, jezioro.
  • Dzieci wykonują etykietki na butelki, oznaczają zbiornik wodny, z którego będzie pobrana woda (kran, staw, jezioro, rzeka, kałuża).
  • Przed wyjściem na wycieczkę dzieci pobierają próbkę wody z kranu i pozostawiają ją w sali. Nauczycielka omawia z dziećmi zasady bezpieczeństwa obowiązujące w trakcie wyprawy.
  • Nad stawem (rzeką, jeziorem): Grupa sześciolatków pod kontrolą i opieką nauczycielki (rodziców), w uprzednio przez nią sprawdzonym miejscu (bezpiecznym!), nabiera do pojemników wody. Dzieci zapoznają się ze znakami informacyjnymi (zakaz zaśmiecania zbiorników wodnych, zakaz kąpieli) .

Podczas rozmowy dowiadują się o niebezpieczeństwach, które mogą wynikać z pochylenia się nad stawem, jeziorem, rzeką; kompania się bez opieki dorosłych, kąpieli w miejscach niedozwolonych.

Spacer nad wodą. Oglądanie wodnej i nadbrzeżnej roślinności, oglądanie zwierząt, owadów, ptaków żyjących w okolicy. Nauczycielka porusza problem zapewnienia zwierzętom i roślinom dogodnych warunków rozwoju oraz ich wyniszczenia w przypadku skażenia środowiska wodnego i nadbrzeżnego.

  • W drodze powrotnej pobranie przez dzieci próbek wody z kałuży.
  • Po powrocie do przedszkola umieszczenie wszystkich pojemników z próbkami w kąciku przyrody.
  • Drugiego dnia – obserwacja pojemników z próbkami.

Wysuwanie wniosków – porównywanie koloru, zapachu, konsystencji.

10. Zagadki rysunkowe „komu i do czego potrzebna jest woda?”

– odnajdywanie na rysunkach sytuacji, w których wykorzystywana jest woda

– swobodne wypowiedzi dzieci na temat wykorzystywania wody zwrócenie uwagi dzieci na konieczność oszczędzania wody przez ludzi, zastanowienie się jak możemy oszczędzać wodę w gospodarstwie domowym

  1. Wykonanie plakatu „Nie marnuj wody” – praca w grupach, dowolny format i technika.

[1] Marta Żugaj „Z ekologią na ty” Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Krakowie

Informacje o pedagodzy

Pomagają pisać prace
Ten wpis został opublikowany w kategorii Pisanie prac i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.