Gleba

konspekt lekcji o ekologii

Temat: Odwiedzamy miejskie gospodarstwo ekologiczne – ziemia żywi
i ubiera.

Forma: wycieczka.

Cele: -zapoznanie dzieci z niektórymi etapami pracy rolnika podczas
 uprawy roślin

  • uświadamianie dzieciom wartości i znaczenia pracy na roli
  • doskonalenie umiejętności obserwowania, poznawanie nowych pojęć
  • wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka
  • poznawanie maszyn najczęściej stosowanych w rolnictwie
  • przedstawienie różnych sposobów użyźniania gleby

Przebieg:

1.W sali:

  • wyjaśnienie pojęć Ziemia, gleba
  • uzmysłowienie dzieciom, że w ziemi ogrodowej, uprawnej, jest więcej wilgoci i składników pokarmowych niż w pozostałych glebach
  • dostarczenie wiadomości na temat tego, że woda rozpuszcza znajdujące się w glebie składniki mineralne, które są niezbędne dla wzrostu i rozwoju roślin, podobnie jak światło (słońce) i temperatura powietrza.
  • Oglądanie wystawy produktów i przetworów lub przetworów pochodzących z uprawy gleby np. ziemniaki, warzywa, owoce, zboża (kłosy) i ich przetwory: mąka kasza, płatki, zioła, len, tkaniny, wiklina, wyroby wiklinowe, wyroby słomiane, burak cukrowy, cukier.
  • Wypowiedzi dzieci na temat oglądanych eksponatów, ich pochodzenia, wykorzystanie i znaczenia

3. Przygotowanie dzieci do wycieczki na teren gospodarstwa rolnego (wycieczka wcześniej uzgodniona z gospodarzem). Zapoznanie z planem i celem wycieczki. Omówienie zasad bezpiecznego zachowania się w czasie wycieczki.

4. Wizyta w gospodarstwie ekologicznym

  • zwiedzanie gospodarstwa. Gospodarze pełnią rolę przewodników. Poznawanie nazw i przeznaczenia budynków gospodarczych, rozmowy z gospodarzami o ich pracy i hodowanych zwierzętach degustacja mleka krowiego i koziego, jajek, sera białego, wiejskiego chleba (poczęstunek od gospodarzy)
  • pokaz przez gospodynię czynności wyrabiania wiejskiego chleba (mąka, woda, sól, zaczyn, dzieża). Zachęcenie do wykonania przez wszystkie dzieci „malutkich chlebków” ozdobienie według pomysłu dzieci – wykorzystanie kminku, maku, ziaren sezamu, soli, wspólne włożenie foremek do pieca
  • spacer na pole uprawne, poznawanie maszyn rolniczych, ich nazw, przeznaczenia, zasad bezpiecznego użytkowania (traktora, pługa, brony) przyglądanie się pracy rolnika (np. praca pługiem, broną). Stosowanie słów „orka” , „bronowanie”

Wypowiedzi na temat zmian w wyglądzie gleby po orce, następnie po bronowaniu. Próby poszukiwania przez dzieci odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego rolnik uprawia glebę?” – spulchnia, użyźnia, by uzyskać lepszy wzrost hodowanych na polu roślin.

Poznanie niektórych „mieszkańców” gleby: dżdżownic, pędraków, stonóg.

Zapoznanie dzieci z nawozami chemicznymi (potas, wapno) i naturalnymi (obornik) i wyjaśnienie procesu ich powstawania.

Wyjaśnienie dzieciom pozytywnego znaczenia nawozów naturalnych dla uprawy roślin, wskazanie negatywnych skutków używania nawozów sztucznych (przenawożenie gleby, niezdrowe rośliny, warzywa, zatrucie wód gruntownych).

Oglądanie wybranych nasion roślin uprawianych przez rolnika. Obserwacja siewu przy pomocy siewnika.

5. Powrót do budynków gospodarstwa. Degustacja i podziwianie upieczonych „malutkich chlebków” przez wszystkie dzieci.

6. Po powrocie do przedszkola wykonanie dowolną techniką prac plastycznych na temat wycieczki, złożenie z nich albumu
pt. „W gospodarstwie rolnym”.

Informacje o pedagodzy

Pomagają pisać prace
Ten wpis został opublikowany w kategorii Pisanie prac i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.